torsdag 19 mars 2009

När är man politiker?

Igår fick jag ett samtal från en elev som går på en skola som det var kampanj på under den nationella kampanjdagen. Min första reaktion blev, va?! vill hon använda sig av mina kunskaper som politiker. Jag är ingen politiker? Eller är jag det? När blir man en politiker eller är det något man väljer själv?

En sak som jag är säker på är att man inte väljer att man är politiker. En politiker är en förebild någon man kan se upp till, någon som engagerar sig för att förändra. Respekten och tilliten för en politiker ska växa fram. Inte tas med våld eller mutor. Där av kan olika personer ha olika uppfattning hur vida man är politiker eller inte.
Jag är nog inte ensam inom detta ungdomsförbund att ställa dom här frågorna angående detta ämne utan att riktigt hitta svaren.

Eftersom att min åsikt är att en politiker är en förebild på flera plan, en person som vill förändra och påverka, en person som verkligen tror på det hon/han säger och står för.
Därför skulle jag vilja hävda att vi i MUF är politiker. Men det handlar inte om vad jag tycker utan det handlar om vad alla andra människor tycker. För personen som ringde mig var jag politiker nog att använda som källa i ett skolarbete. Något som jag blev mycket hedrad över då det är sådana som henne och hennes kamrater vi ska övertyga om våra ideal och värderingar. Då det är dom som ska tycka att vi är politiker, ledare och förebilder!

/Gustav

1 kommentar:

  1. Det här känner jag igen, jag fick frågan om jag var politiker bara för att jag hamnat i distriktsstyrelsen för en vecka sedan. Jag gav automatiskt svaret "nej" utan någon eftertanke men sedan så funderade jag lite närmare på det. Jag kan inte påstå att jag kom fram till någon vettig slutsats...

    / Andreas, DS MUF Gotland

    SvaraRadera